Spielwarenmesse, 17. oktober:

Leketøy for Kidsters, Kidults & Co. på den store scenen under Spielwarenmesse 2024

• Life’s a Playground: En ny spesialutstilling i fire kategorier
• Spill- og lekeglade voksne – en raskt voksende målgruppe

Fra retroprodukter til fantasy, science fiction, action og strategi – for enhver mulig interesse, som voksne med kjøpe- kraft måtte ha, finnes det lek som passer. Under Spielwarenmesse fra 30. januar til 3. februar 2024 vil denne trenden bli spesielt fremhevet med den nye spesialutstillingen «Life’s a Playground – Toys for Kidsters, Kidults & Co.». Her vil verdenen til lekne voksne bli levendegjort gjennom relevante produkteksempler fra de fire kategoriene: Collectibles, Premium Collectibles, Creative Fantasy og Tabletop Games.

Dette interaktive spesialområdet er et av høydepunktene på messen, og vil gjøre et sterkt inntrykk med inspirasjon fra produktene ingen leketøysbutikk bør være foruten.

Målgruppe med kjøpekraft
Voksne er en målgruppe som leketøys- bransjen må ta på alvor. Gruppen inkluderer et stort antall som eier brettspill, har en spesiell modellbil på pulten, samler på tegneserier eller har en hettegenser med en kjent karakter. Christian Ulrich, talsmann for styret i Spielwarenmesse eG, forklarer: – Voksne med interesse for spill har lenge vært mer enn bare et nichemarked. De re- presenterer en målgruppe med høyt kjøp- snivå, og det er viktig for leketøysbransjen å ha dem i tankene.

I Hall 3A på Spielwarenmesse, i en opplevelsesverden på rundt 400 kvadratmeter, vil det nye spesialområdet tydelig demonstrere mangfoldet av relevante produkter.

På jakt etter skatter
Kategorien «Collectibles» fokuserer på folks glede av å samle. Leker er ett slikt samleobjekt og viser eierens entusiasme for en bestemt ting. Og voksne er alltid på utkikk etter nye gjenstander for å forbedre og utvide samlingen sin.
Denne higen etter å samle omfatter gjenstander som modellsett, actionfigurer og samlevedige 36 karakterer, bygge- og systemleker, tegneserier, merchandise, NFT’er, kosedyr og mye annet å pusle med.
Å samle kan også være en lønnsom investering, som det fremgår av neste segment, «Premium Collectibles». Den spesielle eksklusiviteten til slike produkter er forlokkende, og ikke sjelden har de potensial til å stige i verdi.
Fordyp deg i fantasiverdener
Eksempler på kategorien «Creative Fantasy» inkluderer ikke bare rollespill og miniatyrspill, men også samlekortspill.
De lokker deltakerne inn i en spennende, interaktiv spillverden hvor de kan fordype seg i episke eventyr, demonstrere sine strategiske evner eller delta i konkurranser. Med samlekortspill settes individuelle kortsett sammen slik at spillerne kan konkurrere mot hverandre i dueller. I rollespill velger deltakerne bestemte karakterer og blir deretter guidet gjennom spillverdenen av en spillmester.
Miniatyrspill fremmer taktiske ferdigheter, og fokuset her er ofte på svært detaljerte og malte miniatyrfigurer.
Bredt utvalg av spill for bordet
Kategorien «Tabletop Games» samler ulike typer bord- og brettspill for lag på to eller for større grupper. Uansett hva som appellerer – å fordype seg i forskjellige roller, søken etter å vise strategiske evner, prøve å løse vanskelige gåter, eller bare den rene spillegleden – brettspill slik som escape room spill, brettspill, partyspill, strategispill og logikkspill vekker begeistring blant voksne også. Utvalget strekker seg fra umiddelbar moro, til økter som kan vare hele kvelden.
Produkter, ferdigheter og eksperter
«Life’s a Playground – Toys for Kidsters, Kidults & Co.» er et spesialområde under Spielwarenmesse 2024 som vil samle inspirerende idéer fra en rekke forskjellige produkter, samt detaljhandelsspesifikke idéer og innsidekunnskap. Eksperter fra selskaper som Ultra Comix, en av de største tegneserie- og leketøysbutikkene i Europa, vil presentere nye spill i tillegg til gamle klassikere og gi nyttige tips. Foredrag om temaet «kidults» i det tilstøtende Toy Business Forum, vil gi ytterligere verdifull informasjon om denne målgruppen og de relevante kategoriene.

– Hele ’Life’s a Playground’ konseptet, gjennom sitt interaktive spesialområde og faktabaserte ekspertkunnskap, indikerer tydelig det store potensialet som ligger i denne målgruppen. Det fremhever nye tilnærminger til sortimentutvidelse og salgsvekst, sier talsmannen Christian Ulrich.

Mer info om det nye spesialområdet finnes på
www.spielwarenmesse.de/en/life-is-a-playground

Det vil regelmessig bli publisert artikler om temaet «kidults» på samme nettsted.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta nyheter fra leketøybransjen.

 

Påmelding

You have Successfully Subscribed!