Hele verden fikk en pandemi som vi alle har måttet forholde oss til i flere måneder. De fleste land gikk inn i en streng nedstegning av landet, men det virker som vi, i skrivende stund – 22. april, ser en svak oppheving av de strengeste tiltakene både her i Norge og noen andre land.

Den enkelte vet jo selv hvordan viruset har preget dagliglivet både fysisk og psykisk. Både barnehager og skoler har vært stengt, og vi har fått erfare at stengte skoler i Norge har kostet samfunnet 1,7 mrd. kroner pr. dag. Barnehager og skoler startet en gradvis åpning fra henholdsvis 20.- 27. april. Norge viser en svak, men viktig bedring, og man må jo bare håpe at en lettelse på strenge krav, ikke får viruset til å blomstre opp igjen. Det gjelder fortsatt å forholde seg til myndighetenes klare råd. Vi vet ikke på det nåværende tidspunkt hvilke beløp regjeringen har betalt til hele næringslivet for at hjulene skulle kunne holdes delvis i gang. Tall vil foreligge etterhvert. Men vi vet jo at det er svimlende beløp.

Vi har heller ikke omsetningstall fra andre bransjer enn dagligvarehandelen, som fikk en økning på 7,2%, som skyldes at det har vært årets lengste helg som er Påsken, men også at forbrukere dessverre gikk til stor hamstring den første uken av nedstengningen. Dagligvarebransjen kan ikke huske å ha sett vekst slik noen gang. Kjedene er naturligvis spente på om utviklingen i månedene fremover.

Flere butikker, restauranter, kaféer og barer har holdt stengt, og det kommer også dessverre nyheter om konkurser. Av kjeder kan vi nevne Enklere Liv, som også gikk konkurs i 2018, men denne gangen er det nok kroken på døra.

Barna skal det ikke gå utover

Fra leketøybransjen har vi ingen tall, men skal vi stole på magefølelsen og noen meldinger vi har fått, er leketøy kanskje blant de bransjer som har holdt best stand. Vi har hørt at spill og puslespill, spill med penn og papir, spillekort, og i det hele tatt alt i denne kategorien har vært utsolgt. Suzanne Wulff i Enigma Distribution Norge AS kunne fortelle i media at de var utsolgt for flere spill i porteføljen.
Det var jo statsminister Erna Solberg som oppfordret familier til å kjøpe nye spill og turnere seg gjennom disse i koronatiden. I det hele tatt har det sikkert vært behov for mer leketøy også. Hjemmeværende foreldre har måttet sette i sving barn i alle aldre for å komme igjennom strevsomme dager, hvor mange av foreldrene ved siden av har hatt hjemmekontor.
Vi håper i alle fall på at vår bransje har holdt hodet over vannet.

Vår redaksjon er i ferd med å klargjøre papirutgaven for juni av fagbladet Baby Hobby & Leketøy nummer 2, og vil sende til trykking i slutten av mai. Normalt hadde vi hatt en rapport fra messen i Norwegian Toy House i Sandefjord, men den måtte kanselleres. Dog fikk vi med oss Lekia-messen i Malmø, som vi for første gang besøkte. Denne messen var det en fornøyelse å besøke, og ga oss et godt innblikk om kjeden. Denne ble avholdt rett før nedstengningen i Norge.

Vi venter på normale tider

Man venter og venter på at de gamle, gode tidene skal vende tilbake. Personlig har det gledet redaktøren å få henvendelse både fra tannlegen og frisøren, om at de er klare for kundene sine. Så rart at slike banale ting kan få så stor betydning og glede.
Samtidig har vi litt sorg i hjertet for at 17. mai ikke skal feires som vanlig, ei heller russetiden. Russen skal visstnok få starte sin feiring natt til 16. juni, mens det snakkes om en 17. mai-fering i august.

Vår overskrift – The Show Must Go On – er gode og trøstende ord i disse dager. Vi skal komme over dette, og vi synes våren som har gjort sitt inntog flere steder i landet, gir bud om lysere tider. Vi vet jo at snøen ligger i store mengder i Nord-Norge. Fra familiehold langt nord hører vi at sneen er 2 ½ meter tykk i hagen, noe som er rekord der.

Avslutningsvis gleder vi oss til å treffe mange i bransjen igjen til høsten, og deler ordene som mange barn skriver: Alt blir bra igjen, og med tegning av en vakker regnbue.

Med vennlig hilsen redaksjonen av Baby, Hobby & Leketøy og BHLportalen.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta nyheter fra leketøybransjen.

Påmelding

You have Successfully Subscribed!