Pressemelding 3. februar 2024, Spielwarenmesse eG:

• Spielwarenmesse befester sin posisjon som det eneste globale arrangementet for bransjen.
• Kidults på vei oppover: inspirasjon for fremtiden.
• Sterk fellesskapsfølelse i en ideell atmosfære.

Spielwarenmesse har lykkes i å befeste sin unike lederrolle på det globale markedet. Mellom 30. januar og 3. februar møttes hele bransjen til årets eneste globale messe på messesenteret i Nürnberg. 2.354 utstillere fra 68 land – en økning på 10 % fra året før – benyttet anledningen til å presentere trender og nye idéer. De 57.000 besøkende fra 125 nasjoner fikk, i tillegg til produktinnovasjoner, også anledning til å knytte kontakter og få nye idéer rundt hovedtemaet Kidults.

– Spielwarenmesse er den eneste konstanten man kan stole på i en tid der regionale og nasjonale leketøysmesser prøver å finne en ny rytme, sier Helena Perheentupa fra det amerikanske selskapet Wyncor. Som en konsekvens av dette fortsetter messens betydning å øke. 97 % av utstillerne (2023: 95 %) anså deltakelsen i Nürnberg som viktig eller svært viktig.
– Som den ledende fagmessen er Spielwarenmesse stedet der alle fra hele verden møtes. Du finner ikke slike muligheter noe annet sted, sier Ram Ronen fra PMI Trading & Enterprise. For visepresidenten er messen en ideell anledning til å treffe eksisterende kunder og knytte nye kontakter.
– Vi kunne ønske kunder, potensielle kunder og presserepresentanter fra hele verden – fra New Zealand, Asia, Europa og USA til Sør-Amerika – velkommen til standen vår, legger Paul Heinz Bruder, CEO i Bruder Spielwaren, til.
Andrea Herre fra Spin Master International setter også kvaliteten på de besøkende høyt: – Alle relevante beslutningstakere og nøkkelkunder møtte oss på standen vår.

Christian Ulrich, talsmann for styret i Spielwarenmesse eG, konstaterer at Kina, et av de viktigste forbrukermarkedene, klarte å gjenopprette det høye nivået fra før pandemien. I tillegg har de sentralasiatiske landene (som Kasakhstan) og Ukraina fått en dynamikk som til en viss grad kompenserer for Russlands fravær. Også USA, som allerede i fjor viste et stort potensial, er blant de 10 største besøkslandene.

Totalt sett var mer enn 90 % av utstillerne fornøyde med deltakelsen. – Spielwarenmesse er sentrum i leketøysuniverset!, forklarer Jennifer McIver fra Wishbone Design Studio. – Vi kan vise frem nyhetene våre til så mange land på ett og samme sted. Og det er også her vi oppdager de nyeste trendene.
Med sine hovedtemaer har Spielwarenmesse nok en gang vist seg å være en igangsetter for bransjen. – Vi var spesielt interessert i Kidults-fokuset, som vi har grepet fatt i med stor entusiasme når det gjelder nye idéer, sier Thomas Bußhart, administrerende direktør i Fischertechnik. Med spesialområdet «Life’s a Playground – Toys for Kidsters, Kidults & Co.», en internasjonal studie og ekspertforedrag, satte Spielwarenmesse søkelyset på voksne som målgruppe og kom med lovende nye forslag til bransjen. – Kjente utstillere som Mattel tok opp Kidults-temaet i stor stil. Og markedstallene fra markedsundersøkelsesfirmaet Circana, viser også at vi har fanget opp tidsånden, understreker Christian Ulrich.

Det store antallet arrangementer under Spielwarenmesse understreker dessuten messens globale relevans: Både Disney-konsernets frokost, som arrangeres hvert år, og Circanas frokost har vokst fra å være europeiske til å bli verdensomspennende. Lisenser blir dessuten stadig mer fremtredende. Partnerskapene med den globale organisasjonen Licensing International og med BRANDmate – B2B-arrangementet for partnerskap, samarbeid og lisensiering – har derfor fortsatt å vokse.

– LicenseTalks var en perfekt mulighet for oss til å frembringe ny kunnskap, sier Maria Gunderson fra oppstartsselskapet Flops. LicenseLounge samlet alle av betydning. Lisensgivere som Paramount, NBCUniversal og Warner Bros. var representert.
– På Spielwarenmesse er alle interessentene til stede, understreker Martina Vierkötter fra Haba, som for det å vinne ToyAward i kategorien Baby & Infant, var prikken over i-en. – Det er et flott sted å ha samtaler, det ga oss vind i seilene og skapte flere spontane møter.
At Fizz Creations vant ToyAward i kategorien Teenagers & Adults, førte også til mange besøkende på standen. – Vi er veldig heldige som får være med på denne fantastiske messen, sier Caroline Hedges.

Utstillerne var like positive til rammeprogrammet som til tjenestetilbudet. Under den andre RedNight torsdag kveld inviterte over 100 utstillere interesserte messebesøkende direkte til standene sine. – De personlige samtalene med kundene, nettverksbyggingen på RedNight, som fortsatt er i sin spede begynnelse, og den inspirerende atmosfæren, er alle viktige elementer, mener Waltraud Maria Iden fra Iden Group.
Vedes-direktør Julia Graeber var en annen som lovpriste den positive atmosfæren: – Spielwarenmesse er en livlig plattform for intense diskusjoner, en sann klassegjenforening som gjenspeiler varmen og tilhørigheten i bransjen vår.
I løpet av messens fem dager var små og mellomstore forhandlere like sterkt representert som de ledende detaljhandelskonsernene, med blant annet Auchan, Amazon, Costco, Müller, Target, Smyths Toys og Walmart.

Messens grad av personlig kontakt og nettverksbygging ga Spielwarenmesse muligheter for kommunikasjon og relasjonsbygging for et bredt spekter av målgrupper. De spillinteresserte kunne knytte viktige kontakter på fredagen under den andre utgaven av Internationale Spieleerfindermesse – Game Inventors Convention.

Like vellykket var den andre OPEN DAY på lørdagen, der 3.200 forbrukere strømmet inn i modelljernbanehallen. – Med sitt mangfold, sitt omfattende støtteprogram og sin unike service viste Spielwarenmesse også i år at den fortsatt er det internasjonale møtestedet for bransjen. ‘Spirit of Play’ var til stede overalt, konkluderer Florian Sieber, administrerende direktør i Simba Dickie Group.

84 % av utstillerne (2023: 83 %) planlegger å delta på Spielwarenmesse igjen.

Neste utgave av messen finner sted mellom tirsdag 28. januar og lørdag 1. februar 2025.

(Foto ©Alex Schelbert / Spielwarenmesse eG)

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta nyheter fra leketøybransjen.

 

Påmelding

You have Successfully Subscribed!