Pressemelding fra Spielwarenmesse eG, 5. februar 2023:

 

• Den viktigste bransjesamlingen med trender og innovasjoner.
• Strålende, glade ansikter og god stemning i hallene.

 

Gjenforeningen ga stor glede: etter et tvungent opphold på tre år, bekreftet Spielwarenmesse sin posisjon som den største begivenheten i sektoren. På messesenteret i Nürnberg sto personlig nettverksbygging, produktinnovasjoner og etablering av nye kontakter øverst på agendaen i løpet av dagene fra 1. til 5. februar.

– Vi kan kun være fornøyde. Det er herlig å se besøkendes øyne lyse opp igjen etter tre lange år, kunne Markus Grossweischede oppsummere messen med. Hasbro General Manager North Europe snakket for mange av de 2100+ utstillerne fra 69 land, som presenterte sine nye produktidéer i Nürnberg. Etter en så lang periode med opphold kunne ikke messearrangøren ta noe for gitt.

Christian Ulrich, talsmann for styret ved Spielwarenmesse eG uttalte: – Vi er veldig glade for dette positive resultatet, som på nært pre-pandeminivå, har overgått våre forventninger.

Hele 95% av utstillerne har vurdert sin deltakelse på messen som viktig eller svært viktig. Og 92% uttrykte seg fornøyd eller veldig fornøyd med hvordan det gikk.

– Arrangementets fysiske tilstedeværelse og karakter er grunnleggende for oss – å holde i noe, samt opplevelsen ved berøring, er avgjørende for produktene våre, sier administrerende direktør Özgür Bicakci. Han og hans unge virksomhet, Melia Games, fant den ideelle inngangen til leketøysmarkedet på StartupArea i Hall 3A. Ukrainas nasjonale paviljong nøt ikke bare interesse for nykommere, men også et kraftig medieekko. Det var første gang denne paviljongen var satt opp på Spielwarenmesse, og den ble besøkt av den ukrainske ambassadøren, Oleksii Makeiev, som oppfordret til handel av landets produkter.

Victoria Kay fra Hamleys UK, er alltid ute på trendjakt med teamet sitt. – Spielwarenmesse er innovativ, spennende og kreativ. Det gjør det veldig unikt fordi du får se et stort utvalg av produkter under ett tak, kommenterer hun i rollen som Head of Buying & Merchandising.

En målrettet sammenstilling av ulike produktserier ble assistert av Spielwarenmesse Specials. Blant disse nøt utstillingsområdet Toys go Green stor popularitet med presentasjonen av bærekraftstemaet på fire temaøyer.

Det var også stort fokus på en av de tre trendene som Spielwarenmesse valgte ut med den internasjonale TrendCommittee, nemlig MetaToys. Kate Scott, grunnleggeren av Holo Toyz, kunne nyte interessen for nye teknologier med sin vinnerpris av en ToyAward i StartUp kategorien. – Prisen ga et betydelig løft til vår deltakelse her.

Også for Christian Münkel, fra Ever Earth Europe, var Spielwarenmesse en suksess: – Deltakelse er et must for oss. 2023-messen bygger sømløst på fra tidligere år. Vi har lært å verdsette kvaliteten på handelsbesøkende høyt.

I løpet av de fem dagene kom totalt 58.000 forhandlere og kjøpere fra 128 land til Spielwarenmesse. Dette representerer en nedgang på 8 %, hovedsakelig på grunn av fravær av gjester fra Kina og Russland.

– Det store antallet og mangfoldet av internasjonale besøkende, var det som gjorde mest inntrykk på oss, kommenterte den nye utstilleren Daniel Görres fra Unidice. Oppmøtet fra det amerikanske leketøysmarkedet, som hevdes å være det største i verden, var høyere enn noen gang, og vokste med nesten 10%.

De nye elementene hadde også en internasjonal karakter. Med over 140 spillskapere fra ca. 20 land, kunne Internationale Spieleerfindermesse – Game Inventors Convention, på fredagen, feire en vellykket premiere på messen. – Ved å integrere denne etablerte begivenheten i Spielwarenmesse, var vi i stand til å benytte oss av synergiene, sa Christian Ulrich i sin oppsummering. – Vi forventer sterk vekst i årene fremover.

Arrangementet ble denne dagen avrundet med GamingHour, som involverte rundt 300 fra brettspillsektoren, og med tildelingen av DuAli Games Prize fra Ali Baba Games Club.

En annen ny begivenhet ble like godt mottatt av både utstillere og besøkende: RedNight, som fant sted torsdag rundt om på standene i hele utstillingsområdet. – Et nytt format som RedNight underbygger både forretnings- og personlig kontakt, forteller Thorsten Koss, administrerende direktør i Gollnest & Kiesel. Over 140 utstillere ble med på feiringen.

Blant ytterligere høydepunkter var Open Day for Model Railways & Model Construction. Med dette oppfylte Spielwarenmesse utstillernes langvarige ønske da den åpnet Hall 7A i helgen – over 3.000 forbrukere benyttet seg av denne sjansen. – Helt fra starten gjenspeilte de store folkemengdene den høye interessen blant forbrukerne for endelig å faktisk kunne besøke hallene på den verdensberømte messen, sa Märklin-sjef Florian Sieber.

Christian Ulrich uttrykte seg fornøyd med å kunne starte opp igjen: – Det høye nivået av entusiasme, som var tydelig i alle aspekter av årets Spielwarenmesse, setter allerede nå et lys på neste arrangement: 83% av utstillerne legger allerede faste planer om å delta igjen. På bakgrunn av nåværende endringer i messelandskapet rundt om i verden, gir Spielwarenmesse et stabilt anker for sektoren.

Neste utgave av messen finner sted i slutten av januar 2024. Nøyaktige datoer vil bli annonsert i slutten av inneværende måned.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta nyheter fra leketøybransjen.

 

Påmelding

You have Successfully Subscribed!