Fra vårmessen i Norwegian Toy House i 2019.
Da verden stengte ned i mars 2020 og de fysiske messene ble kansellert over hele verden, opplevde vi noe relativt nytt gjennom digitale messer. Våre respektive bransjer har alltid vært basert på levende barn- og babyutstyrs-, og leketøymesser i innland og utland. Her har leverandørene fått et unikt innblikk i sortimentsbredden av produktene, og ved slikt selvsyn har innkjøperne valgt fra det store sortimentet varer til sine butikker, som til slutt skal ende hos fornøyde og glade sluttforbrukere.
Leketøy og utstyr appellerer til de fleste av våre sanser som gjør at varene må sees fysisk.

Se, høre og føle er viktig

Slik vi ser det, er dette tre viktige sanser vi alltid tar med oss til messene. Å se og oppleve dette digitalt, blir ikke det samme som på fysiske messer. Ei heller å høre blir det samme som på fysiske messer. Lyden i de snakkende dukkene, bamsene og dyrene er ubetalelig. Bil, tog, fly, roboter og andre lydgivende produkter, bør være ekte til stede. Sist, men ikke minst og kanskje viktigst (?), er følelsene våre så absolutt viktig under de fysiske messebesøkene. Bare å kjenne på og holde alle de myke, myke kosedyrene er helt fantastisk. Hva med å la hendene dyppe ned i slim, klemme på myke produkter laget av alle slags myke og formende materialer. Det lar seg, etter vår mening, ikke være mulig å oppleve dette gjennom de digitale medier og videosamtaler.
I tillegg er det viktig at leverandørene kan få vise bredden av sortimentet, så detaljistene, innkjøperne, kan lettere avgjøre om hva de ønsker ekstra av varer i sine butikker. Det er viktig med katalogvarer da man ofte finner de beste «slagerne» der, men hvis man ikke lenger har mulighet til å kjenne på resten, kan det resultere i et noe fattigere og begrenset utvalg i fremtiden. Messer og showrom har absolutt sin funksjon.

Samhold i bransjen

Ikke minst er samholdet i bransjen viktig. Det være seg samhold mellom leverandører og detaljister. Vi har sett det så tydelig på Norwegian Toy House, hvor mange leverandører gjennom tilstedeværelse på Huset har kommet nærmere hverandre. Mange innkjøpere har også sikkert følt den utrolige gode stemningen under messene. Det skaper samhold i bransjen ved å kunne møte bransjekolleger. Man skal så absolutt ikke kimse av det sosiale. Det er viktig at den enkelte, enten leverandør eller innkjøper, kan snakke sammen under sosiale lunsjer og middager, og man vil alltid høste lærdom gjennom samværet enten under innkjøp eller under seminar. Likevel er det jo viktig at man er konkurrenter, det gjelder utstillere og innkjøpere.
Vi opplever også under de utenlandske messene godt samhold og sosiale møter over landegrensene.

Digitale messer

Gjennom det vanskelige året 2020, så flere bransjer seg nødt til å lage digitale utgaver av messene, og dette vil nok fortsette for noen 2021. Flere bransjer hadde ingen annen mulighet til å få vise frem varespekteret hadde det ikke vært for de mange digitale kanalene verden kan operere gjennom i dag. Noe som i seg selv er fantastisk, banebrytende og er ikke minst et flott tillegg, særlig når man ikke har noen mulighet til å reise, bemanningsvanskeligheter etc., ikke kan få solgt nyheter, og vise trendaktuelle produkter.

Under nåværende situasjon, tror man, etter vaksinasjoner utover våren, at sommeren og høsten vil kunne tilby fysiske messer, kanskje som vanlig? Optimistisk nok har BHL kjøpt både flybilletter og hotell til sommer-versjonen av Spielwarenmesse i Nürnberg 20.-24. juli. Og til babyutstyrsbranjens Kind + Jugend i Køln i tiden 9.-11. september.

Avslutningsvis – vi slår et slag for de tradisjonelle, fysiske messene. Uten tvil regner vi med at de vil bestå som alltid både innen- og utenlands. Vi understreker nok en gang at ingenting kan erstatte de fysiske messene. Uten disse blir bransjen utrolig kjedelig og fattig. Leketøybransjen og dens messer må alltid sees, høres og føles. Vi selger tross alt ikke skruer, muttere, spiker ol., men på en måte ”levende” produkter.

Vi er i alle fall glad for at den fysiske vårmessen i Norwegian Toy House vil finne sted i tiden 15.-26. mars, med Nordic Toy Team og Yes! vi leker med sine egne messer der.
Man må jo absolutt forvente storinnrykk til det nå ferdigbygde bransjehuset, som bare er så fantastisk flott.

Vi ønsker alle en riktig god jul og et godt nytt år!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta nyheter fra leketøybransjen.

 

Påmelding

You have Successfully Subscribed!