Fra ToyTrends til Kidults – alt på et øyeblikk!
Fra 28. januar til 1. februar 2025 vil Nürnberg nok en gang være sentrum for den globale leketøyindustrien. Sammen med Spielwarenmesse-teamet har den internasjonale TrendCommittee identifisert to ToyTrends for det kommende året: “Anime & Friends” og “Healthy Heroes”. Passende produkteksempler vil inspirere fagbesøkende på et fremtredende sted i “Mitte”. Presentasjonene av ToyTrend i Toy Business Forum i Hall 3A vil også gi verdifull tilleggsinformasjon for planlegging av produktsortimentet.
Fascinerende verden av anime og manga
Anime- og mangafigurene appellerer til både barn og alle andre aldersgrupper. Figurene har fanstatus og påvirker derfor også popkulturen og et bredt spekter av medier som TV, videospill, merchandise og, selvfølgelig, leker. ToyTrend “Anime & Friends” viser produkter og lisensierte temaer for barn og ungdom fra anime- og mangabransjen. Dette inkluderer også leker designet i japansk kawaii-stil (japansk for søt eller nydelig). Figurer med de karakteristiske store øynene, som Hello Kitty, finnes i denne sjangeren, og det samme gjør en smilende avokado i plysj.
Lekende moro for bedre velvære
Leketrenden “Healthy Heroes” gir barn et helhetlig løft. Den kombinerer trening, mindfulness og sunn mat i én og samme opplevelse. Målet er å øke bevisstheten om fysisk form i forbindelse med emosjonell, mental og sosial helse på en leken måte. Fokuset ligger på produkter som fremmer avspenning, meditasjon og fysisk aktivitet, samtidig som de sørger for mye moro og godt humør.
Selvfølelse og selvtillit skal styrkes, og det skal oppmuntres til å uttrykke følelser, behov og frykt.
Å lære bort et sunt kosthold er en annen del av denne trenden.
Oppdag og informer
ToyTrends gjenspeiler ikke bare den aktuelle utviklingen i leketøysbransjen, men tar også opp globale samfunnsspørsmål. På det nydesignede, iøynefallende spesialområdet i “Mitte” kan de oppleves med inspirerende produkter på temaøyer. Spesialområdet inviterer besøkende til å oppdage og prøve ut. I Toy Business Forum i hall 3A vil trendeksperten Reyne Rice fra USA gi verdifull innsikt i ToyTrends 2025 på tirsdag og torsdag.
All informasjon om temaet finner du på www.spielwarenmesse.de/en/toytrends
Markedet for leker for voksne fortsetter å boome!
“Life’s a Playground” viste seg å være en absolutt besøks- og pressemagnet i 2024. Ikke rart at “Kidults”-temaet nå kommer tilbake som et permanent spesialområde på Spielwarenmesse 2025. Den interaktive opplevelsesverdenen “Toys for Kidults” i Mitte vil også inspirere deltakerne våre neste år.
Inspirasjon for bransjen
Fra retroprodukter til fantasy, science fiction, action og strategi – den interaktive opplevelsesverdenen viser på en levende måte mangfoldet av produkter for voksne med kjøpekraft. Kategoriene “Collectibles”, “Creative Fantasy” og “Tabletop Games” gjenspeiler målgruppens ulike interesseområder og byr på et bredt spekter av produktinspirasjon for leketøysbutikker. Ulike spill kan testes under oppsyn i løpet av et bredt spekter av live-aktiviteter. Spielwarenmesse-teamet får støtte av eksperter fra “Ultra Comix” i Nürnberg – en av Europas største tegneserie- og spillbutikker – og SPIEL, verdens største publikumsmesse for brettspill i Essen. Presentasjoner i Toy Business Forum avrunder pakken.
Kjøpesterk målgruppe for utvidelse av produktsortimentet
“Spielwarenmesse tilbyr praktiske forslag til utvidelse av produktsortimentet på stedet, noe som gir et stort potensial for å øke salget”, forklarer Christian Ulrich, talsmann for styret i Spielwarenmesse eG. At temaet blir stadig viktigere, understrekes av den internasjonale undersøkelsen fra BrandTrends Group, som viser at 67 % av de spurte mellom 18 og 65 år er interessert i å kjøpe to eller flere leker i året til seg selv. Ifølge den siste “State of the Toys Consumer”-undersøkelsen fra det internasjonale markedsforskningsinstituttet Circana er det også gruppen unge og voksne fra tolv år og oppover som bestemmer veksten i det europeiske leketøysmarkedet. Med en verdi på 4,5 milliarder euro i 2023 har det vokst med 2,5 % siden 2022 og står nå for 28,5 % av det totale leketøysalget. De fem største europeiske markedene er Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og Storbritannia. På Spielwarenmesse samler “Toys for Kidults” inspirasjon på tvers av alle produktgrupper på ett sted og gir detaljhandelsspesifikke impulser og innsidekunnskap i tillegg til de riktige produktene.