Pressemelding 29. april 2024:

Et nytt kapittel i den sterke tradisjonen til den finske leketøyindustrien begynner i dag når Tactic Games Oy, kjent for sine utendørsspill og leker, kunngjør kjøpet av det 70 år gamle Ab Plasto Oy på Åland. Oppkjøpet samler to sterke aktører med lang erfaring i leketøysbransjen og dype røtter i de nordiske verdiene, noe som vil styrke den innenlandske leketøysproduksjonens fremtid ytterligere.

Plasto er kjent for sine holdbare og ikoniske leker som har skapt glede for barn i generasjoner. Plastos sparkesykkel, lastebil og ulike sand- og uteleker er et velkjent syn på enhver lekeplass.

Oppkjøpet er et naturlig skritt i Tactic Games Oy’s strategi om å fokusere på ansvar:

«Vi har fulgt Plastos virksomhet i lang tid, og vi er glade for at vi nå kan bli en del av Plastos fremtid. Plastos leker er mer enn bare leker – de spiller også en svært viktig rolle i å skape barndomsminner. Plastos produkter passer derfor perfekt sammen med Tactics’ populære varemerker. Mölkky®, som allerede har blitt en internasjonal hit, og Alias, for eksempel, får nå selskap av et kvalitetsmerke rettet mot familiens yngste medlemmer.» sier Lauri Nieminen, administrerende direktør i Tactic Games.

Tactic Games er en finsk familiebedrift som gjennom mer enn et halvt århundre har vokst til å bli en av de viktigste aktørene i leketøys- og spillindustrien i Nord-Europa. Med dette oppkjøpet vil selskapets kompetanse og produktspekter utvides ytterligere til leketøyets verden.

Plastos leketøysfabrikk ble grunnlagt i 1954, og alle Plasto-leker produseres på Åland.

«Dette oppkjøpet er en viktig milepæl for begge selskapene. Plastos produkter står for bærekraft og fungerer som en motkraft til slitasje- og slitasjekulturen i leken. Vi vil utvikle Plastos bærekraftige innenlandske barneprodukter, styrke det internasjonale salget og på den måten videreføre selskapets fine 70-årige tradisjon.» sier Lauri Nieminen.

Administrerende direktør i Plasto, Bruno Carlson, legger til:

«For oss var det viktig å finne en partner som deler våre verdier og ser det unike med våre leker og vår organisasjon. Med Tactic kan vi sikre at det produktsortimentet vi har skapt, ikke bare blir bevart, men også videreutviklet og utvidet.»

Med dette oppkjøpet kombineres de to selskapenes produksjonsmetoder, distribusjonskanaler og designkompetanse. Dette skaper synergier som styrker selskapenes posisjon både i Finland, på Åland og internasjonalt. «Etisk produksjon og respekt for lokal arbeidskraft er en stor del av motivasjonen for oppkjøpet. Sammen vil selskapene fortsatt være opptatt av høy kvalitet og etiske standarder i alle sine aktiviteter.

For Tactic betyr oppkjøpet ikke bare et større produktsortiment og produksjonskapasitet, men det skaper også grunnlag for ny innovasjon og kreativitet i leketøybransjen.

«Våre selskaper deler en sterk forankring i etikk og finsk arbeidskraft, og vi verdsetter Plastos dyktige og engasjerte medarbeidere. De kombinerte kreftene vil gjøre det mulig å utvikle nye produkter som tåler tidens tann og bruk, og som vil bringe glede til både nåværende og fremtidige generasjoner.» legger Lauri Nieminen til.

I tillegg til Ab Plasto Oy omfatter oppkjøpet også selskapets svenske datterselskap Plasto World of Entertainment AB. De to selskapene blir offisielt en del av Tactic-konsernet 1. mai 2024.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta nyheter fra leketøybransjen.

 

Påmelding

You have Successfully Subscribed!