Torsdag 31. oktober ble snoren kuttet på den første shop-in-shop Build-a-Bear i Ringo-butikken på Storo Storsenter i Oslo. Daglig leder Thomas Leker skal åpne tre til før jul, og flere til neste år.
– Det er nesten ikke til å tro! Det var vanskelig å holde tårene tilbake da det første barnet klippet snoren, sier daglig leder Thomas Leker Henriksen. Hans ansatte i butikken og et godt team som støtteapparat fra det danske ansvarlige selskapet, Intersource A/S, sto de alle klare til å ta imot de første kundene kl. 10 på torsdagen. I køen fantes det bl.a. foreldre i permisjon med barnehagebarn, skolebarn, unge ungdommer i cosplay-stil og nostalgiske voksne.
En barnehagegutt ved navn Julian var den heldige til å klippe snoren og fikk den første opplevelsen ved å velge ut akkurat den bamsen han ønsket, og se den komme “til live” ved å bli fylt opp, få et hjerte, samt det tilbehøret han ønsket til hans nye venn.
Flere åpninger
Julen nærmer seg med stormskritt og Thomas Leker hviler ikke på laurbærbladene, men skal åpne tre Build-a-Bear til; i Ski, Sandvika og på Bekkestua. – Jeg ser nå at en soft-launch åpning slik som idag sannsynlig er det beste for kundene. Klokka er bare litt over ti på formiddagen, og selv nå er det trøkk. Jeg ønsker at kundene skal få en skikkelig god opplevelse, så da er lite hensiktsmessig å åpne på ettermiddagen med masse skolebarn som går lei av køståing, poengterer Thomas.
Build-a-Bear er ikke bare et produkt, men et konsept med opplevelse og følelser. – Disse kosedyrene passer i mange aldergrupper, ikke bare til barn, men voksne kjøper også disse til f.eks. Valentinsdagen, sier han. Det er stadig nye kolleksjoner i løpet av året, ikke minst til høytider og merkedager.
Thomas Leker sier at i løpet av 2025 skal det åpnes enda flere shop-in-shop i Norge, og visstnok er det flere sentre rundt om i landet som er interessert da konseptet er et godt trekkplaster. – Vi har noen planer fremover, men jeg kan ikke avsløre alt heller, sier han hemmelighetsfullt. – Det eneste jeg har hørt av utfordringer for øyeblikket, er at man ikke klarer å få nok varer til å dekke den store etterspørselen, men det tar seg nok opp.
Intersource A/S er ansvarlig for Build-a-Bear i Danmark, Norge og snart Island. Commercial director for BaB, Gitte Lykkegaard, og den norske salgsdirektøren, Sean Thormar, er svært fornøyd at det var akkurat Henriksen som takket ja til å ta ansvaret her i Norge. – Jeg har kjent Thomas lenge, og visste at hvis noen passet til dette, så måtte det være ham, sier Thormar.
Da Build-A-Bear i BR-butikken på shoppingsenteret Fields i København åpnet 5. oktober i år, var det med “full pakke” inkludert kjendiser, influencere og mer.
Build-a-Bear åpnet første gang med en butikk i Saint Louis i USA i 1997, og har siden den gang solgt mer enn 225 millioner bamser.