Nyhetskilder, deriblant BBC, Sky og The Times, har bekreftet at det australske senatet og representanthuset har vedtatt en lov som, for første gang i verden, forbyr unge under 16 år å ha kontoer på sosiale medier.

Hvis dette går videre og lykkes, både i Australia og andre land, kan den økende bruken av sosiale medier og influencere osv. for å markedsføre serier og produkter, bli et problem for mange bransjer, ikke minst leketøybransjen.
Forbudet, som ikke vil tre i kraft før om minst 12 måneder, kan føre til at teknologiselskaper må betale bøter på opptil 50 millioner AUD (ca. 358 mill. norske kr.) hvis de ikke overholder det.


Beslutningen vil bli tatt senere av Australias kommunikasjonsminister, som vil søke råd fra eSafety Commissioner – en internettregulator som skal håndheve reglene. Amy Friedlander, som var blant dem som lobbet for forbudet, sa nylig til BBC: – Altfor lenge har foreldre hatt det umulige valget mellom å gi etter for å gi barnet sitt en avhengighetsskapende mobil enhet, eller å se barnet sitt føle seg isolert og utenfor.

Dette er ikke det første forsøket på verdensbasis på å begrense barns bruk av sosiale medier, men minimumsalderen på 16 år er den høyeste som er satt i noe land. I motsetning til andre forsøk inneholder den heller ikke unntak for eksisterende brukere eller de som har foreldrenes samtykke.

Lovgivningen spesifiserer ikke hvilke plattformer som vil bli forbudt, men de mest kjente i bruk av vår bransje er slike som TikTok, Instagram og Facebook. På Apples AppStore i Norge er disse satt med aldersgrense 12 år.

Det gjenstår å se hvor vellykket implementeringen av loven vil bli, med tanke på de store kapitalinteressene som finnes i sektoren for sosiale medier. I mellomtiden blir Australias lovgivning fulgt med stor interesse av lovgivere over hele verden.

(kilde: Toys´n´Playthings)

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta nyheter fra leketøybransjen.

 

Påmelding

You have Successfully Subscribed!